سینما، آینه استحاله فرهنگی حضور زنان مشهدی، باعث تسلط به ابزار هنر و ادب برای تبلیغ عفاف و حجاب می‌شود یادی از غلامرضا صدیق غریب، معلم فرهیخته مشهدی| شاعری که غریب نبود تربیت ۱۵۰۰ مُبلّغ با هدف ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در کشور نگاهی به سریال «اکازیون» به کارگردانی مسعود اطیابی| در سخیف بودن، استثنایی وجود ندارد! خلاقیت در هنر، هدایتگری در معلمی نشست طرح ملی طوبی، در مجتمع فرهنگی امام رضا (ع) مشهد برگزار شد برای معلم مهربان و روشنگرم «ناخن‌کشیدن روی صورت شفیع‌الدین»، رمانی از قاسم فتحی منتشر شد مسعود اسکویی درگذشت + علت فوت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ جای خالی طنز صادق و دلسوزانه «گل آقا» تجربه‌ای دلنشین: کنسرت محسن ابراهیم‌زاده در برج میلاد محمدرضا اربابی: در نمایش «میتینگ»، با نسل جوانی رو‌به‌رو هستید که مسائل روز را می‌شناسد نگاهی به فیلم‌سینمایی «ایلیا، جست‌وجوی قهرمان» اثر سیدعلی موسوی‌نژاد| درکی درست از بازخوانی تاریخ وحقیقت
سرخط خبرها

گفت‌وگو با «خیرالله تقیانی‌پور» کارگردان «قلب‌رقه» | «قلب‌رقه» یک پیام عاشقانه است

  • کد خبر: ۲۱۰۷۲۹
  • ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
گفت‌وگو با «خیرالله تقیانی‌پور» کارگردان «قلب‌رقه» | «قلب‌رقه» یک پیام عاشقانه است
فیلم سینمایی «قلب‌رقه» به تهیه‌کنندگی سعید پروینی، آخرین اثر کارگردانی و نویسندگی تقیانی‌­پور است که در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شرکت دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، خیرالله تقیانی ‌پور متولد ۱۳۶۲ از سال ۱۳۸۰ فعالیت حرفه‌­ای خود را در تئاتر آغاز کرد. او با ساخت تله فیلم «تونل» در سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را آغاز کرد. ناسور، ترور، نجلا و… از دیگر آثار این کارگردان است.

فیلم سینمایی «قلب‌رقه» به تهیه‌کنندگی سعید پروینی، آخرین اثر کارگردانی و نویسندگی تقیانی‌­پور است که در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شرکت دارد. شهرآرا نیوز به همین بهانه گفت‌وگویی با وی انجام داد که از نظر می‌گذارنید.

با توجه به اکران فیلمتان در سالن رسانه برج میلاد و سینما‌های مردمی تاکنون چه بازتاب‌هایی دریافت کرده‌اید؟

خداراشکر اتفاق‌ها و بازتاب‌های خوبی گرفته‌ام و نظر‌ها مثبت بودند.

چه شد که تصمیم به ساخت فیلم «قلب‌رقه» گرفتید؟

در همه آثارم چه در تئاتر، چه در سینما و تلویزیون یک قصه خطی عاشقانه می‌بینید. وقتی این اتفاق در دهه گذشته افتاد خیلی دوست داشتم در دل این خشونت یک ماجرای عاشقانه را تعریف کنم، «قلب‌ رقه» را نیز به این خاطر دوست دارم که موقعیت عاشقانه­‌ای را در درون گروهک داعش به تصویر می­‌کشد. معمولا از درام عاشقانه که با موقعیت اصلی داستان در تضاد باشد استقبال می‌کنم، در نهایت «قلب رقه» شکل گرفت.

آیا اکنون که فیلم را می‌بینید آن داستان عاشقانه‌ای که تعریف کردید، به درستی روایت شده است؟

بازخورد مخاطب می‌گوید که این اتفاق افتاده است.

شما علاوه بر کارگردانی، نگارش فیلم‌نامه را هم برعهده داشتید؛ چقدر صرف تحقیقات و نگارش فیلمنامه کردید و به منابعی رجوع کردید؟

تحقیقات و نگارش فیلمنامه حدودا یک‌سال طول کشید، اما بازنویسی اثر تا لحظه فیلم­برداری ادامه داشت. یعنی در حین فیلم­برداری اگر ایده بهتری در ذهنم بود حتما تغییر می­‌دادم. کتاب‌هایی را در این‌باره مطالعه کردم، بخشی هم تماشای فیلم‌های مستند بود. برای تحقیقات میدانی هم قبل از تولید چندبار به سوریه سفر کردم تا در نهایت فیلمنامه نوشته شد.

چقدر از فیلمنامه بر اساس تخیل نوشته شده و چه بخشی از واقعیت الهام گرفته است؟

بیشتر قصه عاشقانه‌ای که روایت می‌کنم از تخیل استفاده کردم.

با توجه به اینکه در «قلب رقه» از بازیگران سوری استفاده کردید، چه شناختی از آن‌ها پیش از فیلمتان داشتید؟

در چند سفری که قبل از تولید به سوریه داشتم با آن‌ها گپ‌وگفت‌هایی داشتم و انتخابشان کردم و قسمت شد در خدمتشان باشم.

شنیده‌ام عبدالرضا نصاری، بازیگر فیلمتان در انتخاب بازیگران عرب‌زبان و سوری کمکتان کرده است، درست است؟

همین‌طور است. وقتی قصه داشت سروشکل می‌گرفت با عبدالرضا درمیان گذاشتم به عنوان بازیگر یکی از کاراکتر‌ها و مشاور لهجه فیلم. او در بخشی از «نجلا۲» بابت مشاور لهجه واقعا کمک حالم بود. در فیلم «قلب رقه» هم به من لطف داست و کمکم کرد و در آوردن لهجه‌ها اگر او نبود به مشکل می‌خوردیم.

در انتخاب دیگر بازیگران فیلمتان چه شد به این کست رسیدید؟

اغلب بازیگران را از قبل با آن‌ها همکاری داشتم البته به غیر از محمدرضا شریفی‌نیا، مثلا با شهرام حقیقت‌دوست، نصاری، هاشمی و… در گذشته تئاتر کار کرده بودم و از آن‌ها به‌خاطر همکاری‌های گذشته در فیلمم استفاده کردم. بازیگران عرب را هم قبل از پیش تولید ملاقات کردم و انتخاب شدند.

با توجه به اینکه هر تهیه‌کننده و کارگردانی به بازگشت سرمایه فیلمشان فکر می‌کنند، تهیه‌کننده در تولید چقدر کمکتان کرد؟

هیچ کارگردان و تهیه‌کننده‌ای نیست که به بازگشت سرمایه فکر نکند، به طبع هم دوست دارم این اتفاق برای فیلمم بیفتد. سعید پروینی برادرانه در ساخت فیلم کنارم بود و حس نمی‌کردیم تهیه‌کننده است و از موضع بالا دارد با عوامل صحبت می‌کند.

چه سختی‌هایی در مسیر تولید فیلمتان داشتید؟

تمام چالشمان این بود که بتوانیم آنچه که مد نظرمان است پیاده کنیم و پلانش را بگیریم. در پیش­‌تولید درباره دشواری‌های ساخت فیلم در خارج از کشور به عوامل اطلاع داده شد و آن‌ها مشکلی نداشتند، گروه «قلب رقه» بیش از هرچیز همدل و همراه بودند و با عشق و علاقه مشغول به کار شدند.

پیش‌بینی‌تان از جشنواره فیلم فجر چیست؟‌

نمی‌توانم پیش‌بینی کنم. همه چیز به هیئت داوران بستگی دارد.

در پایان صحبت‌هایتان اگر سخنی درباره تولید قلب رقه دارید بفرمایید؟

فیلم خودش پیام را می‌دهد؛ پیام فیلمم یک پیام عاشقانه است. از عواملم تشکر می‌کنم هم در پروسه پیش‌تولید و هم تولید فیلمم یار و یاورم بودند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->